بوم رنگ
علاقمندی های ترمه





اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



من ترمه هستم؛ یه خونه کوچلو تو کوثربلاگ درست کردم امید وارم برای کوثر بلاگی های عزیز همسایه خوبی باشم ...

جستجو




#چالش_رقص ...

#ایرانی_برقص

پشت پرده #چالش_رقص

#سلبریتیها رو بهتر بشناسید

✅با دقت ببینید

بیاید باهم برقصیم اما رقص عشق

https://eitaa.com/ketabm

موضوعات: ملت, یافاطمه, تربیتی, فضای مجازی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1398-12-22] [ 01:15:00 ب.ظ ]

تنبیه ...

آیا در روش های تربیتی خود از تنبیه استفاده کنم؟

 
تنبیه نیز یکی از روشهای تربیتی است که معمولاً مکاتب تربیتی دچار افراط و تفریط شده اند ولی مکتب اسلام در این زمینه در حد اعتدال و حد وسط را برگزیده است.

ژان ژاک رو سو معتقد است که در تربیت کودکان نیاز به مجازات نیست،

هربرت اپسنسو نیز بهترین وسیله تنبیهی را این می داند که فرد نتیجه کارهای خود را به طور طبیعی ببیند و از طرفی بعضی راه افراط را در پیش گرفته اند و تنبیه های زیانباری را در راه تربیت پیشنهاد می کنند ولی اسلام حد متعادل را پیشنهاد می کند.

تنبیه بدنی در اسلام:

 

 

                                                                                                                                                                                                  :
 

 
شخصی خدمت امام کاظم (ع) شکایت کرد که پسر (شلوغ و بی تربیتی ) دارم . حضرت فرمود او را نزن، با او قهر  کن ولی قهر را طولانی نکن و خلاصه اینکه اسلام آن را رد نمی کند.

?نکاتی که باید در تنبیه مورد توجه قرار گیرد :

?تنبیه بدنی تجویز نمی شود :
هزاران راه تربیتی برای این کار وجود دارد که یک مربی باید آنها را بیاموزد و در روش های تربیتی خود مد نظر داشته باشد

و از طرفی وقتی در رابطه با تنبیه صحبت میکنیم اصلا تنبیه بدنی در این بحث نمی گنجد و یک مربی باید بداند که این کار چقدر میتواند به شخصیت او در میان متربیانش لطمه وارد سازد.

لذا به هیچ عنوان این نوع تنبیه تجویز نمیشود. 

?تنبیه آخرین روش تربیتی است:
این امر یکی از روش های تربیتی است که مربی میتواند از آن استفاده کند ولی باید توجه داشته باشد که تنبیه از روش های آخرین تربیتی میباشد

و میتواند از روش های تربیتی دیگر استفاده کند (امیرالمومنین در نهج البلاغه میفرمایند: وَ قَالَ (علیه السلام): اُزْجُرِ الْمُسِیءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ.
بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار آزار ده.)

از طرفی نباید وجهه ی تنبیه در منظر متربیان خراب شود و به یک امر معمولی و همیشگی تبدیل شود.

?در جمع اعمال نشود :
مربی باید به شخصیت متربی خود بسیار توجه کند،

در مباحث تربیتی از مهم ترین آیتم ها از وظایف مربی ساختن شخصیت متربی هست در صورتی که با تنبیه کردن متربی در جمع این امر بسیار مهم خدشه دار میشود

و متربی با کوچک شدن شخصیت خود مواجه میشود.

?علت تنبیه قبلاً کشف شده و طرف را متوجه آن نموده باشیم :
تنبیه نباید آنی و از روی عصبانیت و تصمیم دفعی گرفته شود بلکه باید از قبل در مورد کار او و چگونگی برخورد با او فکر شده باشد.

?عمل بد متربی باید مورد تقبیح قرار گیرد نه شخصیت او :
همان طور که در تشویق گفته شد نباید شخص متربی مورد تنبیه قرار گیرد زیرا شخصیت او خدشه دار میشود،

او نباید به این نتیجه برسد که شخصیت او شخصیت مشکل داری هست و برای همین است که مورد تنبیه قرار گرفته است بلکه کار او باید مورد توبیخ قرار گیرد

و متربی باید به او بگوید چون فلان کار را انجام دادی من به خاطر این کار ناپسند تو ،

تورا مورد تنبیه قرار میدهم.

?از زیاده روی خود داری شود :
تنبیه هم نباید سنگین باشد و هم نباید در تعداد آن زیاده روی شود.

?در هنگام تنبیه خوب است دیگری واسطه شود تا انجام نشود :
تا جایی که میشود باید از تنبیه کردن جلو گیری شود ولی این به این معنا نیست که متربی هر کاری که خواست بکند و کسی به او چیزی نگوید،

در این جا به دو شخصیت نیاز هست:

یکی شخصیت بد که متربی را توبیخ کرده و میخواهد او را مورد تنبیه قرار دهد
و دیگری شخصیت خوب که میاید و در این میان متربی را ضمانت میکند و برای او از شخص توبیخ کننده طلب بخشش میکند.
?تنبیه به صورت مضاعف نباشد :
یعنی متربی هم از برنامه های مورد علاقه ی خود محروم شود و هم ملامت و سرزنش شود و …

?تنبیه باید در مورد کاری باشد که در توان متربی باشد:
گاهی متربی تنبیه کودک را در مورد کاری قرار میدهد که اصلا متربی توان انجام آن کار را ندارد

(مثل این می ماند که به کودکی گفته شود فلان وزنه سنگین را بلند کن و او هر چه زور بزند نتواند و مربی آن را تنبیه کند که چرا نتوانستی بلند کنی!)

?تنبیه باید در موردی باشد که قبلا مربی در مورد آن توضیح داده باشد:
تنبیه کودک یا متربی در هر سنی باید بعد از توضیح مربی باشد ،

هر خانواده ای فرهنگی دارد و فرهنگ ها هم با هم متفاوت هست ،

خوب مثلا جوراب پوشیدن در یک خانواده الزام دارد و در خانواده دیگری ندارد ،

از طرفی نوع و طرز لباس پوشیدن در شخصیت متربی تاثیر مستقیم دارد و از طرفی جوراب پوشیدن ،

خود یک بحث مهم در ظاهر فرد است، حالا روز اول متربی آمده و جوراب ندارد ،

مربی شروع کند به تنبیه کردن ، خوب وقتی متربی هنوز نمیداند که اهمیت جوراب پوشیدن

(که برای آنها اصلا چیز مهمی نیست) چقدر است پس نباید انتظار داشت که آن این امر را رعایت کند.

 

 منبع: سایت راه کار 

موضوعات: عمومی, تربیتی, راه کار  لینک ثابت
[سه شنبه 1398-12-06] [ 02:03:00 ب.ظ ]

لجبازی کودکان ...

راه کار های مقابله با لجبازی کودکان:
لج بازی علت های زیادی دارد:

در ابتدا پیشنهاد میشود با مفهوم لج بازی و همچنین معنای دقیق لجبازی آشنا شوید.

شاید اگر دلایل لج بازی کودکان خود را بدانیم خیلی بهتر بتوانیم به راه کارهای مقابله با آنها بپردازیم :

ممکن است لج بازی فرزند ما بر اثر نیازهای شدید ؛ مانند: خواب، گرسنگی، تشنگی و…. باشد.

 
خواب!
 
خوب یکی از دلایل اصلی  لجبازی کودکان عدم میدیرت در خواب آنها از طرف والدین است:

در این زمانه که معمولا افراد تا دیر وقت بیدار و مشغول کارها و سرگرمی های خود هستند بچه ها هم به همراه آنها  و به تعصی از آنها بیدار می مانند!

حال  سوال این است:

 

آیا دیر خوابیدن کودکان موجب لجبازی آنها میشود ؟

بله :

گاهی اوقات بچه‌ها نیاز شدید به خواب دارند و در اثر عدم مدیریت ما در خواباندن باعث می‌شود تا بچه‌ها لجبازی کنند!

آیا خواب در سنین مختلف متفاوت میباشد؟

امر خوابیدن کودکان در سنین مختلف متفاوت می‌باشد:

مثلا: فرزندی بود که ساعت یک شب می‌خوابید.

*در اینجا بچه مقصر نیست بلکه مدیریت داخل خانه ضعف دارد.

دو ضعف در اینجا به وجود می آید :

الف) شاید بچه را بد می‌خوابانند. مادر ساعت چهار بعدازظهر به فرزند می‌گوید: بخواب و ساعت هفت شب هم فرزند بیدار می‌شود ، خب معلوم است این بچه زودتر از ساعت یک شب نمی‌تواند بخوابد.

ب) گاهی اوقات ممکن است محیط خانه فعال باشد. یعنی: یک رویه‌ای برای پدر و مادر است که دیر می‌خوابند.

خب این بچه در شب پنج ساعت می‌خوابد، درحالی که باید هشت ساعت استراحت کامل کند و با این اوضاع ساعت هفت صبح هم باید به مدرسه برود. یک سوم نیازش برطرف نشده است. با این شرایط در کلاس حاضر می‌شود و این مشکلات را دارد:

خودش آسیب می‌بیند.
به معلم آسیب می‌زند.
آستانه تحملش پایین می‌آید، حتی گاهی اوقات به دیگران آسیب وارد می‌کند.
و ….
نکته کلیدی که شاید راه حل اصلی مشکل لج بازی باشد این مطلب است:

نباید بگذاریم که بچه‌ها به نیاز شدید برسند تا ما تسلیم آن‌ها شویم و مجبور بشویم لجبازی آن‌ها را قبول کنیم.

باید برنامه‌ریزی درستی در این زمینه داشته باشیم. بچه سروقت بخوابد، غذا بخورد و…..

 
استبداد والدین؛
 
والدین زورگو هستند!

یعنی: توجهی به طرف مقابل ندارند، آدم‌های مستبد فقط خودشان را می‌بینند.

انواع استبداد:

سخت: خواسته‌های خودشان را همراه واکنش‌هایی همچون: داد و فریاد، زدن وغیره بیان می‌کنند.
نرم: صحبت‌های خودشان را با لطافت و از این قبیل اعمال مطرح می‌کنند. برگرفته از صحبت های استاد تراشیون
گاهی همین استبداد والدین باعث لجبازی در فرزندان می‌شود.

این مطلب ادامه دارد…

برگرفته از صحبت های استاد تراشیون

شما میتوانید برای استفاده بیشتر از مطالب ایشان به کانال ایشان بپیوندید

موضوعات: عمومی, تربیتی, راه کار, پدر و مادر  لینک ثابت
[دوشنبه 1398-12-05] [ 02:33:00 ب.ظ ]

لجبازی کودکان ...


لجبازی نوعی دشمنی و آزار ارادی است.

(ممکن است بعدا عادت کودک شود) که کودک و نوجوان برای رسیدن به خواسته‌های خود، مرتکب می شود.

مهمترین سوالی که برای پدران و مادران پیش می آید این است گه:

چرا کودکان لجباز میشود؟
چرا کودکان لجبازی می کنند؟
در این مقاله و دیگر مقالات سایت راهکار میخواهیم به این سوالات و دیگر سوالات مهم در این رابطه بپردازیم.

 
لجبازی در کودکان :
آیا لجبازی در پسرها و دخترها متفاوت است؟


پاسخ به این سوال با عوامل ژنیتیکی به دست می آید:

بله ، لج بازی در پسرها و دخترها متفاوت است.

در پسرها دو برابر است ؛ دخترها به خاطر روحیه خاص، تبعیت بیشتر و نافرمانی کمتری دارند ولی در پسرها برعکس است.

لجبازی در بزرگسالان: در خانم ها  دو برابر است.

 
انواع و حالات بچه‌های لجباز:

 
سرکشی و خودخواهی در برابر دستورات والدین
عصبانیت و بیان خواسته‌ها با گریه، جیغ و داد زدن و ……
واکنش و تراشیدن دلیل در برابر مقاومت والدین (مثلا والدین می گویند: همین الان باید بخوابی و کودک می گوید: نه!!! )
به مسخره گرفتن دستورات والدین
 
نکته مهم:

 
در لجبازی، مقصر اول و آخر، والدین هستند.


یکی از عوامل لجبازی کودکان، سختگیری والدین در تربیت است.
 
ضررهای سخت‌گیری:

فاصله گرفتن از والدین
لجبازی
روحیه انتقام
افزایش عصبانیت (گاهی این هیجانات خطرناک است)
فرار از خانه (رسمی: به طور کلی فرار میکند، غیر رسمی: خانه اقوام می‌رود)
تصمیمات غیر عقلانی می‌گیرد، مثل کسی که خودکشی کرده است.
نکته مهم:

جایگزین سخت‌گیری، روش‌مند بودن است .

این مطلب ادامه دارد…

برگرفته از صحبت های استاد تراشیون

موضوعات: عمومی, تربیتی, راه کار, پدر و مادر, لجبازی کودکان, لجبازی کودکان  لینک ثابت
 [ 02:27:00 ب.ظ ]